مقاله حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر هویت ملی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان مرزی دهلران میپردازد. متغیرهای مستقل در این تحقیق عبارتند از پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی، هماهنگی ارزشهای گروهی، مورد تأیید ...
بیشتر
مقاله حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر هویت ملی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان مرزی دهلران میپردازد. متغیرهای مستقل در این تحقیق عبارتند از پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی، هماهنگی ارزشهای گروهی، مورد تأیید دیگران بودن، درونی کردن ارزشها و رضایت از خود و متغیر وابسته هویت ملی میباشد. بدین منظور مطالعة موردی در بین دانشآموزان انجام شده تا عوامل مؤثر بر هویت ملی دانشآموزان مقطع متوسطه در این شهرستان شناسایی و تحلیل شود. این مطالعه به روش پیمایشی روی جامعة آماری 3445 نفر که 1970نفر آنها پسر و 1475نفر آنها دختر هستند، صورت گرفته است. حجم نمونه با توجه به فرمول کوکران 345 نفر به شیوة قشربندی و به تفکیک جنس، پایه و رشته به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. چهارچوب نظری این تحقیق بر نظریات جامعهشناسان کنش متقابل نمادی (مید، بلومر، کولی) و پارسونز و پیتر بورک استوار است و هویت اجتماعی از بعد هویت ملی مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از ان است که متغیرهای مستقل مورد مطالعه به جزء متغیر جنسیت، با متغیر وابسته رابطه معناداری دارند بدین معنا که همبستگی بین متغیرها وجود دارد تنها متغیر جنست رابطه معناداری با متغیر وابسته یعنی هویت ملی از خود نشان نداد و متغیر پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی با متغیر وابسته که همبستگی منفی و معکوس دارد مابقی متغیرها دارای همبستگی مستقیم و مثبتی دارند. در مجموع متغیرهای مورد مطالعه حدود 22درصد از کل واریانس متغیر هویت ملی را تبیین نمودند یعنی (R2) ضریب تعیین توانسته است 22 درصد از متغیر وابسته یعنی هویت ملی را تبیین نماید.